Zdrowe odżywianie, z roku na rok, staje się coraz bardziej popularne. Człowiek rezygnuje z jednych produktów na rzecz innych, aby utrzymać swój organizm w jak najlepszej kondycji. Warto pamiętać, że pożywienie służy nie tylko zaspokajaniu głodu, ale również dostarczeniu do organizmu witamin i wartości odżywczych, bez których nie może prawidłowo funkcjonować. Jedząc odpowiednie produkty możemy sprawić, że dłużej będziemy się cieszyć zdrowiem i dobrą kondycją. Nie inaczej jest w przypadku naszych oczu i wzroku. Jak zadbać o wzrok dzięki diecie? Sprawdźcie poniżej.

Dieta a wzrok

Wielu osobom dbanie o wzrok kojarzy się z wizytami u okulisty, stosowaniem kropli ochronnych, czy noszeniem odpowiednio dobranych okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych. Jednak to nie wszystko. Na co dzień, przy tak codziennej czynności, jaką jest spożywanie posiłków, możemy zadbać o nasz wzrok. To właśnie dostarczanie organizmowi witamin i mikroelementów może sprawić, że nasze oczy będą w odpowiedniej kondycji, szczególnie, gdy dużo czasu spędzamy przez komputerem, ekranem telewizora, czy telefonu. Nasz wzrok jest często nadwyrężany, jednak dzięki zbilansowanej diecie możemy pomóc mu w codziennym funkcjonowaniu.

Produkty i wartości odżywcze wspierające wzrok

Aby cieszyć się zdrowiem, nie tylko naszych oczu, warto sięgać po zdrowe, naturalne i nieprzetworzone produkty, które dostarczają do organizmu witaminy i minerały. Ich niedobory mogą mieć przykre konsekwencje dla naszego zdrowia, dlatego też warto co kilka miesięcy wykonywać badania, które je wskażą. Co ciekawe, nadmiar witamin i minerałów w organizmie również jest możliwy i jest szkodliwy, szczególnie, gdy wspieramy się suplementami diety. W związku z tym zachęcamy do regularnego wykonywania badań.

Jakie mikroelementy są kluczowe dla naszego wzorku?

  1. Witamina A

Witamina A wspiera nasz wzrok, a jej niedobór może prowadzić do schorzenia nazywanego kurzą ślepotą. Choroba ta objawia się gorszą jakością widzenia przy słabym oświetleniu. Jeśli w naszej diecie znajdzie się odpowiednia ilość witaminy A, wpłynie ona na odpowiednie działanie fotoreceptorów siatkówki oka, które są odpowiedzialne za dobre widzenie zarówno w dzień, jak i po zmroku. Dodatkowo, witamina A znacznie redukuje możliwość pojawienia się zwyrodnienia plamki żółtej oka.

Jak dostarczyć witaminę A do organizmu? Należy spożywać te warzywa i owoce, które są bogate w beta-karoten. Jest to prowitamina witaminy A, która w naszym organizmie przekształca się właśnie w tę wartość odżywczą. Co więcej, beta-karoten zwalcza wolne rodniki, które mają zły wpływ na nasze oczy. Witaminę A znajdziemy w: pomidorach, marchwi, szpinaku, brokułach, morelach, dyni, czy czerwonej papryce.

  1. Kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6

Kolejnym istotnym elementem dla naszego wzroku są kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Spożywanie produktów bogatych w te wartości łagodzi objawy suchego oka, chroni przed schorzeniami np. jaskrą, a także obniża ciśnienie wewnątrzgałkowe. Kwasy tłuszczowe znajdziemy w tłustych rybach: łososiu, tuńczyku, śledziu, czy makreli.

Oprócz kwasów tłuszczonych omega-3, dla naszych oczu bardzo cenne są oleje roślinne, które są źródłem kwasów nienasyconych omega-6, tzn.: lniany, rzepakowy, sojowy i słonecznikowy, a także siemię lniane i orzechy.

  1. Witamina C i E

Witamina C ma ogromny wpływ na zapobieganie pojawianiu się wylewów podspojówkowych, potocznie nazywanych pękniętym naczynkiem w oku. Witamina C wspiera proces fotosyntezy kolagenu, odpowiedzialnego za trwałość naczyń krwionośnych oka. Źródłem witaminy C są dla nas owoce: cytrusy, porzeczki, winogrona, kiwi, a także ziemniaki.

Witamina E zwiększa wchłanianie wcześniej opisywanego beta-karotenu. Tym samym, jeśli dostarczymy do organizmu witaminę E, to jednocześnie przyczynimy się do znacznie większego przyswojenia witaminy A. Witaminę E znajdziemy w mięsie, nabiale, marchwi, brokułach i orzechach.

  1. Minerały: cynk, miedź, selen i mangan

Cynk, miedź, selen i mangan to minerały najważniejsze dla zdrowia naszych oczu. Cynk pomaga w wytworzeniu rodopsyny, czyli związku chemicznego będącego światłoczułym barwnikiem występującym w oku. Mangan, selen i miedź wpływają na redukowanie wolnych rodników. Minerały te znajdziemy w nasionach strączkowych, owocach morza, rybach i mięsie. Dodatkowo, selen obecny jest w kukurydzy, herbacie i orzechach, a miedź w kakao, pestkach dyni i nasionach słonecznika.

  1. Antocyjany, karotenoidy: luteina, zeaksantyna

Nie tylko witaminy i minerały mogą mieć pozytywny wpływ na nasze oczy. Bardzo ważne są również antocyjany – barwniki rozpuszczalne w wodzie, występujące w warzywach i owocach. Ich zadaniem jest pobudzenie produkcji rodopsyny, ochrona naczyń krwionośnych i polepszenie przepływu krwi. Źródłem antocyjanów w pożywieniu są: wiśnie, truskawki, aronia, winogrona i czerwona kapusta.

Karotenoidy, czyli luteina i zeaksantyna, niwelują możliwość pojawienia się zwyrodnienia plamki żółtej i zaćmy. Luteinę znajdziemy w jarmużu, szpinaku, czy szczypiorku, a także w niektórych owocach. Zeaksantyna obecna jest w kukurydzy, pomidorach, brokułach i brukselce.

Jedz zdrowo i ciesz się lepszym wzrokiem!

Jak widać, opłaca się jeść zdrowo i dostarczać do organizmu witaminy i minerały. Spożywając odpowiednie produkty możemy zniwelować pojawienie się niektórych schorzeń i konieczność ich medycznego leczenia. Pamiętajmy jednak, aby również nie przesadzić z ilością dostarczanych do organizmu mikroelementów, ponieważ ich nadmiar może być dla nas szkodliwy.