Jestem kierowcą. Jak często wykonywać badanie wzroku? 

Każda osoba, która pragnie zostać kierowcą, musi spełnić kilka obowiązkowych wymogów, aby otrzymać prawo jazdy. Najważniejszym z nich jest oczywiście zdanie egzaminów: teoretycznego i praktycznego. Jednakże, nie mniej istotne są badania dla kierowców, w tym również obowiązkowe badania okulistyczne. Warto pamiętać, że reakcje kierowców są oparte na zmyśle wzroku aż w 90%, dlatego też tak ważne jest regularne badanie wzroku oraz dobieranie odpowiedniej korekcji.  

Obowiązkowe badania okulistyczne 

Jeszcze do niedawna obowiązkowe regularne badania, w tym również te okulistyczne, dotyczyły tylko kierowców zawodowych. Większość kierowców „amatorów” otrzymywała bezterminowe prawo jazdy, niewymagające powtarzania obowiązkowych badań. Przez to wielu kierowców, szczególnie tych po 40 roku życia, nie zdawało sobie sprawy, że ma problemy ze wzrokiem lub dotychczas noszone okulary nie spełniają już swojej funkcji w odpowiedni sposób. To zaś mogło mieć ogromny wpływ na bezpieczeństwo wielu osób w ruchu drogowym.  

Od kilku lat dokument, jakim jest prawo jazdy, nie jest już wydawany bezterminowo, a na okres 15 lat. Po upływie tego czasu, aby otrzymać nowy dokument, należy przedstawić aktualne orzeczenie lekarskie o braku przeciwskazań do prowadzenia pojazdów, co również związane jest z kontrolą pojawiających się wad wzroku, czy problemów z widzeniem. Warto pamiętać, że wraz z wiekiem, u człowieka pojawia się znacznie większe prawdopodobieństwo wystąpienia problemów z prawidłowym widzeniem, dlatego też zachęcamy wszystkich, ale przede wszystkim aktywnych kierowców, do regularnego badania wzroku i dobierania odpowiedniej korekcji. Aby mieć pewność, że jesteśmy na bieżąco ze zdrowiem naszych oczu, należy udać się na badania wzroku nie rzadziej niż raz na dwa lata. 

Jak wygląda badanie wzroku u kierowców? 

Lekarz, który testuje wzrok pacjenta pod kątem prowadzenia pojazdów, powinien zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Istotnym jest, czy dana osoba nie cierpi na schorzenia, które mogłyby uniemożliwić bezpieczne kierowanie pojazdem. Następnie sprawdzana jest ostrość wzroku, zarówno w korekcji (okularach lub soczewkach kontaktowych), jak i bez niej, a także pole widzenia. Jeśli lekarz wcześniej wykryje pewne nieprawidłowości lub ma wątpliwości, to może zbadać u przyszłego kierowcy również widzenie obuoczne, rozpoznawanie barw, wrażliwość na olśnienie, czy tzw. widzenie zmierzchowe.  

Według nowych przepisów, każdy kierowca musi powtórzyć badania, w tym badania okulistyczne minimum co 15 lat, aby mógł otrzymać nowe prawo jazdy. W przypadku kierowców zawodowych konieczne jest robienie regularnych badań co 5 lat, a po ukończeniu 60-tego roku życia – co 30 miesięcy. Może zdarzyć się tak, że kierowca zostanie skierowany na badanie znacznie wcześniej, jeśli podczas kontroli drogowej lub zdarzenia drogowego policjant uzna, że osoba prowadząca pojazd może mieć problemy z prawidłowym widzeniem.  

Zgodnie z przepisami, kierowca „amator” ma obowiązek przeprowadzenia badań co 15 lat, ale zachęcamy, aby wykonywać je znacznie częściej, dla własnego bezpieczeństwa i innych osób uczestniczących w ruchu drogowym. W przypadku większości schorzeń wzorku, jakość widzenia pogarsza się powoli i stopniowo, przez co nasz organizm ma czas na przyzwyczajenie się do zmian. Nie zauważamy „gołym okiem” tego, że widzimy mniej wyraźnie, dłużej chwytamy ostrość, czy przeszkadzają nam światła mijanych aut. Częste wykonywanie badań i dbanie o odpowiednio dobraną korekcję może uchronić nas przed wieloma niebezpiecznymi sytuacjami.  

Regularne badanie wzorku a wiek 

Nie da się ukryć, że nasze oczy starzeją się, a jakość widzenia pogarsza się wraz z wiekiem. U osób po 40 roku życia pojawia się prezbiopia, potocznie nazywana „chorobą za krótkich rąk” ponieważ oddalenie obiektu od twarzy pozwala widzieć go wyraźniej. Jest to wynik problemu z akomodacją oka, czyli łapaniem ostrości w różnych odległościach. Sposobem na poradzenie sobie z prezbiopią są okulary progresywne, które pozwalają na ostre widzenie z bliska i z daleka. 

U osób po 50 roku życia pojawia się problem z widzeniem po zmroku, przy ograniczonym świetle. Wraz z wiekiem nasze oczy działają wolniej, dlatego też kierowcy w pewnym wieku stają się bardziej narażeni na oślepienia samochodów jadących z naprzeciwka. Gdy w otoczeniu jest ciemno, źrenica rozszerza się, wpuszczając do oka większą ilość światła. W momencie, gdy nagle zrobi się jasno, powinna się ona zwęzić, aby ograniczyć dostęp rażącego światła. U osób po 50 roku życia proces ten odbywa się znacznie wolniej.  

Okulary dla kierowców 

Udając się do salonu optycznego po nowe okulary, warto wspomnieć, że potrzebujemy soczewki dostosowane do prowadzenia samochodu. Specjalista powinien zaproponować nam wykorzystanie nowoczesnych filtrów i powłok, które dodatkowo poprawią jakość widzenia. Zaliczamy do nich, m.in. antyrefleks, fotochrom, czy polaryzację. Na rynku dostępne są również specjalne okulary, wyposażone w żółte soczewki, odpowiednie do prowadzenia pojazdów w nocy.  

Soczewki dla kierowców mają specjalną powłokę antyrefleksyjną, która zapewnia niesamowitą przejrzystość widzenia. Skuteczność takiej soczewki prowadzi do redukcji odblasków nawet do 90% nocą, w kiepskich warunkach oświetlenia. Dzięki temu zmniejsza się wrażenie olśnienia a prowadzenie samochodu po zmierzchu lub nocą nie jest tak męczące.